Vyhledávání:



z 33


Přípravy v době nepřítomnosti na pracovišti

Dobrý den, chci se zeptat, jestli má vedení školy právo chtít po učitelích, aby v případě nepřítomnosti v práci ( nemoc, OČR, pracovní cesta) posílali do hodin zadanou práci. Na dnešní poradě dokonce bylo řečeno, ze to budou chodit v rámci hospitace kontrolovat a bude to podklad pro odměny. Za odpověď děkuji.

Dobrý den,
jednoduše odpovězeno – zaměstnavatel nemůže po učiteli, aby zpracovával přípravy na hodiny pro ostatní kolegy v době PN či OČR.
Dočasná pracovní neschopnost (PN) vzniká na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře, který posuzuje pracovní neschopnost občana vždy ve vztahu k výkonu jeho dosavadního zaměstnání, kterým se rozumí ta činnost, která zakládá účast na nemocenském pojištění, při jejímž výkonu tato pracovní neschopnost vznikla. 
To znamená, že lékař vlastně prohlašuje, že nejste dočasně schopen vykonávat celou škálu činností dle vaší pracovní náplně jejíž součástí jsou i přípravy.
U OČR je to podobně, zde je ten čas, který nemůžete trávit v práci, určen k ošetřování někoho, kdo to potřebuje. 
U služební cesty je těžké odpovědět, neboť služební cesta může být různě dlouhá. Tipuji, že myslí přípravu na hodiny před nadcházející pracovní cestou. Zde tato činnost může být požadována, neboť se jedná o výkon nepřímé pedagogické činnosti.  
Pokud vám podstata vaší nemoci či OČR dovoluje kolegy alespoň nasměrovat, jak postupovat se žáky, tak, aby to pro ně, a hlavně pro žáky bylo co nejprospěšnější, doporučil bych vám to učinit. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoci vy coby suplující učitel. Především by nám mělo jít o prospěch našich žáků.
Jako ředitel školy si dovedu představit, že vypracovávání příprav v době nemoci použiji jako pozitivní kritérium. V žádném případě bych to nepoužil jako negativní kritérium, „Nic nedostane, nedělá přípravy v době nemoci“. 

Jan Kuzebauch
Ředitel 
ZŠ Kraslice, Dukelská


Proplácení suplovaných hodin

Dobrý den,
měla bych dotaz týkající se přespočetných hodin. V týdnu mám úvazek 22 h jsem 1 hodinu neodučila z důvodu návštěvy lékaře  a v daném týdnu jsem ještě 1 hodinu suplovala. Je tato odsuplovaná hodina přespočetná nebo se bere jako součást úvazku výměnou za 1h u lékaře? Děkuji za odpověď.

Dobrý den paní kolegyně.
Je možné, že jste ohlásila návštěvu u lékaře včas, zaměstnavatel vám může upravit rozvrh vašeho pracovního týdne dopředu, přesune vám přímou povinnost na jinou hodinu, nahradí tak tu jednu hodinu, kterou jste byla u lékaře. Šetří tak prostředky, které pak vyplácí v nadtarifních složkách – v odměně. Pokud byste se chtěla o této problematice dozvědět více, je možné jít do tohoto metodického dokumentu MŠMT, jsou zde uvedeny příklady, jak se s takovými případy vypořádat v praxi.
Dokument: https://msmt.gov.cz/dokumenty/pravni-vyklad-k-23-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich
Krásný den. 
Mgr. Bohuslav Hora, zástupce ředitelky, ZŠ Bystřice, okres Benešov


Revize ŠVP

Dobrý den,

upravujeme ŠVP podle malé revize, jsme osmileté gymnázium.
Dotaz:
Je nutné (povinné) zařadit do nižšího stupně gymnázia (6-9. ročník) volitelný předmět?

Děkuji za Váš čas.

"Dobrý den, 
povinné to není, disponibilní hodiny může škola rozložit jakkoliv, tedy posílit časovou dotaci u klíčových (nebo profilových) předmětů, zavést třídnické hodiny, realizovat formou povinného předmětu nějaké průřezové téma (např. mediální výchova) a nebo právě připravit volitelné předměty. 
Mgr. Václav Fiala, ŠVP Expert za Učitelskou platformu"


Distribuce tříd v MŠ

Dobrý den,  jsem 6 třídní Mš z toho jedna třída dvouletých dětí,u kterých je vždy jedna paní učitelka placená z úřadu. Doposud to u nás chodí tak,že s dětmi jdeme dále až do nástupu na Zš.
Včera mi vedoucí Mš oznámila,že nová paní ředitelka mě chce nechat u dvouletých dětí nastálo ( víceméně kvůli administrativě).
Můžu se nějak bránit? Má na to právo?
Nestudovala jsem proto,abych "učila" pouze dvouleté děti, přitom o pedagogické činnosti se dá mluvit, až kolem věku 3 let. Chci děti vzdělávat,ne dělat chůvu. 
Děkuji za cenné rady. Jestli se můžu opřít o nějaký zákon apod...

"Dobrý den, rozvržení pracovní doby i místo výkonu práce je plně v kompetenci ředitele.

Na všech stupních škol mají učitelé rozpis přímé práce či rozvrh hodin a jdou učit nebo 
suplovat do třídy, kterou určí ředitel. 

V MŠ se jedná o výchovu a vzdělávání od dvou do zpravidla 6 let. Přitom v MŠ vykonáváme přímou pedagogickou činnost u všech dětí. Tedy i u dvouletých dětí jde o vzdělávání. Záleží na skladbě třídního plánu, na nabídce zvolených činností, diferenciaci a individualizaci činností pro každé přijaté dítě. 
Myslím, že právě u dvouletých dětí je vidět veliký pokrok v každé maličkosti a práce šikovné učitelky je k nezaplacení. 
Je to práce velmi náročná, hlavně při adaptaci nových dětí. Ale právě v tom je kouzlo a profesionalita každé učitelky, jak dokáže u dětí získat důvěru, překlenout první slzičky apod.
Pokud máte svěřené zrovna toto místo předpokládám, že máte i vy důvěru paní ředitelky, že jste odborník na svém místě, který vše zvládne. 

Mgr. Lenka Iserová, 
ředitelka MŠ Žitenice


Nostrifikace diplomu

Dobrý den,
jsem učitel fyziky a mám vystudovaný bc., mgr. i phd. diplom z ukrajinské univerzity. Měl bych zde v ČR zájem vyučovat na střední škole. Mám nostrifikovaný Phd. diplom. Je nutné nostrifikovat i diplom magisterský nebo mi stačí pouze toto? Děkuji předem.

Dobrý den, 

Váš dotaz je vskutku zajímavý a zcela na svém místě. Po relativně hlubokém pátrání bohužel musím konstatovat, že jsem nedohledal uspokojivou odpověď. 

Věc se má následovně. Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. pro kvalifikovanost učitele střední školy uznává v podstatě pouze absolventy s “vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu“. O vyšším akademickém vzdělání zákon nehovoří. 

Na poloviční úvazek Vám ředitel či ředitelka může uznat kvalifikaci dle § 9 odst. (8), což předpokládám není to řešení, po kterém pátráte. 

Další nápovědou by mohl být zákon o vysokých školách č. 111/1998 Sb., kde v § 48 odst. (3)  najdeme podmínky pro přijetí k doktorskému studiu v ČR:

“Podmínkou přijetí ke studiu v doktorském studijním programu je řádné ukončení studia v magisterském studijním programu.“

Bohužel, pro náš dotaz zákon explicitně nestanovuje, že se musí jednat o příbuzný Mgr. titul, ač to z logiky věci vyplývá. 

S ohledem na zkušenosti s výkladem české legislativy bych osobně spíše vsadil na variantu, že z důvodu výše uvedeného, tedy že pro PhD. studium není stanovena povinnost příbuzného oboru předcházejícího Mgr. studia, nebude ve znění zákona o pedagogických pracovnících uznáno “nenostrifikované“ Mgr. studium. Na druhou stranu si ale dovedu představit situaci, kdy ředitel SŠ využije ve Vašem případě ustanovení § 22 odst. (10) zákona o pedagogických pracovnících, a přijme Vás na dobu nezbytně nutnou i bez prokazatelného vzdělání s tím, že v případném řešení bude odkazovat právě na nostrifikaci Vašeho PhD. titulu, což bych považoval za vysoce bezpečné. 

Jediné rozhodné slovo mimo mé subjektivní názory může poskytnout MŠMT na emailové adrese nostrifikace@msmt.cz. Pokud byste preferoval, abych vám tyto informace od MŠMT zajistil, moc rád se tomu budu věnovat, dejte nám přes poradnu vědět. 

S pozdravem 

Mgr. Ondřej Lněnička
ředitel ZŠ profesora Švejcara v Praze 12


Výpočet čisté mzdy

Dobrý den, potřebuji spočítat mzdu.
Při celém úvazku, devátá platová třída, 2. platový stupeň.
V hrubém 31 560 Kč. 
0 dětí. 
Kolik to prosím dělá v čistém?

V září mám na výplatní pásce 168 hodin. 
Odpracován celý měsíc a to je 21 dní.
Kolik je čistý příjem.

Případně... Jaké jsou mé odvody.
Platová tabulka pro pedagogy je pro všechny stejná?

Děkuji 

Právní předpisy, o které se odpověď opírá: (k nalezení na www.zakonyprolidi.cz)
Zákon č. 262/2006 Sb. Zákon zákoník práce
Zákon č. 586/1992 Sb. Zákon České národní rady o daních z příjmů

Odpověď

Dobrý den,
Zkusím Vám čistou mzdu vypočítat, i když jsou zde některé nejasnosti.
Při hrubé mzdě 31 560 Kč, 0 dětí čistá mzda vychází na 25 728 Kč. To je za předpokladu, že u zaměstnavatele uplatňujete odpočet na poplatníka. Záleží na tom, jestli jste podepsala tzv „růžový papír, nebo papír na daně“. To je dokument, kde zaměstnavateli sdělujete, že chcete zde uplatňovat slevu na poplatníka, která je měsíčně 2 570 Kč. Jestliže tuto slevu neuplatňujete, pak Vám na účet přijde 23 158 Kč.
K Vaší další otázce. Odvody na straně zaměstnance jsou ve Vašem případě na zdravotním pojištění 1 421 Kč a na sociálním pojištění 2 241 Kč. Dále odvádíte zálohu na daň z příjmu ve výši 2 170 Kč (když slevu uplatňujete). Zaměstnavatel za Vás dále odvádí navíc 7 827 Kč na sociální pojištění, 2 841 Kč na zdravotní pojištění a 315,60 Kč na fond FKSP.
V systému jsou další slevy (krom na dítě, na nezaopatřeného manžela, invaliditu, studium, …) Ty neuvádíte, proto s nimi nepočítám. Dále by mohla být výše výplaty ovlivněna situací, když čerpáte náhradu za dovolenou, samostudium, či jiné překážky. Zde se částka na hodinu počítá z průměru za minulé čtvrtletí. Ale to jen na doplnění.
K poslední otázce. Ano platová tabulka je pro všechny pedagogy na školách zřizovaných obcí, svazkem obcí, krajem stejná. Soukromé školy nejsou platovou tabulkou nijak vázány.

S úctou
Ing. Bc. Václav Nádvorník, Ph.D., 
zástupce ředitele Základní školy, Praha 2, Londýnská 34


Malotřídka s velkým množstvím PO

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat, zda ve spojené třídě malotřídní školy může být 8 dětí s různými stupni podpůrných opatření? Jedná se o spojenou 2. a 3. třídu, ve třídě je celkem 23 dětí. Za vedením školy jsem byla, prý nejsou finance, mám 1 asistentku, musí mi to prý stačit, ale ani tak společnými silami nejsme schopni obsáhnout takto náročnou třídu (3 děti s LMP, 4 děti s těžkou poruchou řeči, 1 dyslektik - tyto děti už mají vyšetření v poradně za sebou, téměř všechny už  mají doporučení, na 3 ještě čekám). Plus další děti ještě budu do poradny posílat - podezření na ADHD a poruchy pozornosti, takže číslo 8 není konečné. Může poradna dodatečně přiznat dalšího asistenta, nebo spíše více by nám pomohl další učitel, aby se třída mohla rozdělit na 2 ročníky? Ve spojené třídě je to opravdu velmi náročné, i na přípravy, opravování. Pracuji denně více jak 10 hodin. Po 1 měsíci už jsem na pokraji fyzických a psychických sil.
Děkuji moc za odbornou pomoc.

Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. 
Je to tak, že nejčastěji PPP doporučuje jednoho asistenta do třídy, ale lze mít až 3 pedagogické pracovníky na jednu třídu. Tzn. Jeden pedagog a dva asistenti. Vše je v kompetenci školského poradenského zařízení. Můžete se pokusit požádat PPP, nebo SPC aby se došly podívat na situaci ve vaší třídě. Druhou stránkou je, že jste malotřídka, kde by i oficiálně neměl být problém jeden asistent na jeden ročník. A vyhláška č.27/2016 Sb., v §18 upravuje možnost získání asistenta pedagoga pro třídu, pokud se ve třídě vzdělává více než 5 žáků s podpůrnými opatřeními 2- 5. stupně, může ředitel školy požádat prostřednictvím rozvojového programu o asistenta pedagoga nad rámec podpůrných opatření. Do počtu žáků se nezapočítávají ti, kteří mohou mít asistenta pedagoga z důvodů svých speciálních vzdělávacích potřeb.
 Rozumím tomu, že by úplně optimální bylo mít ve třídě tandemového učitele, ale to je záležitost vedení školy. Jak v personálním zajištění, tak i v propočtu, zda v rámci PHMaxu lze mít dalšího učitele.
Snad jsou odpovědi dostačující. V případě potřeby se neváhejte znovu zeptat.
S pozdravem Mgr. Veronika Ješátková, speciální pedagog - etoped. ZŠ Pardubice-Spořilov


Bossing

Dobrý den,
ve škole, kde na 1. st. pracuji 8. rok je velmi dusné klima, které dělá vedení školy.
Domnívám se, že vůči mně se již děje bossing. Včera jsem dostala vytýkací dopis s upozorněním na možnost propuštění, protože jsem v úterý přehlédla v Bakaláři suplovaný dozor v jídelně. Jiné kol. zapomínají též, ale vyt. dopis nedostávají. Občas se splete každý. Toto řešení vedení je nepřiměřené. Je to pouze jeden příklad za všechny. Paní zástupkyně se ke mně, i k jiným chová dlouhodobě pasivně agresivně, toxicky. Pan ředitel ji v tom podporuje. 
Vloni odešlo ze školy z 1. st. více než 10 učitelek a další peda prac.
Jak lze řešit bossing prosím?

"
Dobrý den,

vážím si toho, že jste se rozhodla podělit o tak náročnou situaci. Chápu, jak stresující a vyčerpávající to pro Vás musí být, když se cítíte vystavena nepřiměřenému tlaku a nespravedlivému zacházení.

V takových chvílích je opravdu důležité začít u sebe. Zkuste se zamyslet, zda se ve Vaší práci objevují opakované problémy, nebo zda se jedná spíše o výjimečné situace, které by neměly vést k tak vážným následkům, jako je vytýkací dopis. Tento přístup Vám pomůže získat nadhled a být dobře připravená na další kroky.

Pokud máte pocit, že se k Vám vedení chová nespravedlivě, zkuste s nimi vést otevřený a klidný rozhovor. Udělala jste chybu, to se stává, ale je na místě probrat, zda je vytýkací dopis přiměřeným řešením. Důležité je požádat o vysvětlení a zároveň nabídnout, že se chcete poučit a pracovat na tom, co je potřeba zlepšit. Zároveň je zcela v pořádku sdílet své pocity ohledně způsobu, jakým s Vámi vedení jedná. Z jednání bych doporučil požádat o oficiální zápis.

Chápu, že když vnímáte chování vedení jako toxické, je těžké v takovém prostředí setrvávat. Proto doporučuji začít si pečlivě zaznamenávat jednotlivé události, které vnímáte jako bossing – přesná data, kdo byl přítomen a co se stalo. Tyto záznamy Vám mohou být velmi užitečné, pokud byste situaci musela řešit formálně, například právní cestou.

Nebojte se také vyhledat pomoc, ať už v podobě supervize nebo pravidelné psychologické podpory.

Pokud se atmosféra ve škole nezlepší ani po pokusech o nápravu, možná by stálo za to zvážit změnu prostředí. To, že odešlo více než deset učitelek, naznačuje, že problém by mohl být systémový a nemusí se týkat jen Vás.

Rád bych také zdůraznil, jak důležité je v takových situacích pečovat o své duševní zdraví. Práce v toxickém prostředí je náročná a dlouhodobý stres může mít značný dopad na Vaše zdraví. Zkuste si najít čas na sebe a odpočinek.

Přeji Vám hodně sil a klidu. Pokud budete potřebovat další podporu, jsem tu pro Vás.

S pozdravem,
Mgr. Jaroslav Vídeňský, učitel, mentor, supervizor


DVPP

Dobrý den,
má pedagog nárok na proplacení kurzu v rámci DVPP školou? Závisí to na řediteli? Nebo by si měl pedagog kurzy platit sám?
Děkuji

Dobrý den, na vaši otázku zároveň odpovídá i neodpovídá par. 24 Zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, který stanovuje, že:
(1) Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci.
(2) Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují kvalifikaci. Zvýšením kvalifikace se podle zvláštního právního předpisu rozumí též její získání nebo rozšíření.
(3) Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s odborovou organizací. Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy.
Z výše uvedeného vyplývá, že vy máte nejen právo, ale i povinnost se dále vzdělávat. Zákon ovšem nijak neurčuje, v jaké formě, četnosti a kvantitě má toto Vaše vzdělávání probíhat. Zda vás ředitel školy “pustí” na konkrétní vzdělávací program, záleží pak na mnoha faktorech – jestli je daný seminář v souladu s jeho plánem dalšího vzdělávání PP na škole, jenž vychází z definovaných potřeb školy; zda v daném termínu je schopen i bez Vás zajistit bezproblémový chod školy; zda mu na Vaše vzdělávání zbývají finanční prostředky (dovedu si představit např. situaci, kdy v “Šablonách” už peníze nejsou, z ONIV se zaplatilo plavání a učebnice a finance od zřizovatele jsou potřeba na nové lavice). V takovém případě pak editel skutečně může odmítnout Vaši účast na vzdělávání povolit či Vás ze školy uvolní, ale odmítne Vás zaplatit. Věřím ale, že zrovna vzdělávání je v zájmu každého zaměstnavatele a že se určitě domluvíte. Jako vždy je nicméně potřeba pochopení na obou stranách jednacího stolu. 
S přáním všeho dobrého
Mgr. Jana Servusová, ředitelka ZŠ Bystřice


Erasmus

Výjezd s dětmi v rámci projektu Erasmus přes víkend

Ráda bych se zeptala, jak je to s cestovním příkazem a přesčasy/náhradním volnem, trvá-li výjezd i přes víkend.
Do Německa jsme cestovali v neděli, přes týden pobývali na hostitelské škole přes školní dny, o víkendu jeli v Německu na výlet, pak se opět vrátili na hostitelskou školu.
Je jasné, že náklady na ubytovaní, stravu, jízdné, atd. je hrazeno z projektu. Jak je to ale s nárokem na proplacení práce o víkendu/ nároku na náhradní volno? Na výplatnici se neobjevilo nic, předchozí výjezdy prý probíhaly ústní dohodou (víkendové dny si nádherné vybírali po dohodě neoficiálně, bez záznamu, když potřebovali). Jak by to ale mělo být správně? 
Díky

Dobrý den,
Výjezdy v rámci programu Erasmus se řídí jednak pravidly programu a jednak zákoníkem práce. Zaměstnanec školy by proto měl dostat odpovídající kompenzaci za veškeré práce přesčas i o víkendu. Vždy se jedná o 25% příplatek k běžné mzdové sazbě za hodinu. Alternativou pro příplatek je náhradní volno, ale zaměstnanec s ním musí dopředu souhlasit.

Správně by to tedy mělo být administrováno následovně: škola zaplatí učiteli, který doprovázel děti na výjezd, stravné, cestovné a ubytování v rámci vyúčtování pracovní cesty. K tomu mu při měsíčním zúčtování výplaty zaplatí práci o víkendu a přesčas a tuto částku, na kterou školy obvykle v rozpočtu nemají peníze, si škola vezme z peněz programu Erasmus, kde je s těmito výdaji počítáno. Nebo se předem s účastníkem cesty dohodne na náhradním volnu. K výjezdu může náležet i kapesné, které ale škola vyplatit nemusí. Naše škola to např. v posledních letech nedělá, protože se hodně zvedly náklady na dopravu a ubytování a v projektu už na kapesné nezbývají peníze.


Pokud jedete na výjezd s dětmi, prosím, vždy se dopředu ve škole domluvte, jaké jsou finanční podmínky cesty. Je to váš volný čas a máte určitě nárok na jeho kompenzaci, i když v podmínkách českých škol se to dlouhá léta opomíjelo.

 

Kdybyste měl/a nějaké doplňující otázky, jsem ráda k dispozici.


S pozdravem,


Mgr. Klára Koubská
Ředitelka ZŠ Smart


z 34

S laskavou podporou České spořitelny a Nadace Blíž k sobě

cs
cs

Učitelská poradna

UP

© Učitelská platforma 2024